Bij- en nascholing voor professionals in de gezondheidszorg.
Zoekenmenu
11 november 2022

Workshop Familieparticipatie in de zorg

Datum:

Vrijdag 11 november 2022

Locatie:

U Parkhotel
De Veldmaat 8

Tijd:

13:00 - 17:00 uur

Doelgroep:

Verpleging & verzorging

Kosten:

€ 175,00

Toelichting

Ria, verpleegkundige, heeft trek in koffie. Ze loopt naar de keuken, neemt een mok uit het keukenkastje, pakt de thermoskan van het aanrecht en schenkt een kop koffie in. Ze neemt een eerste slok en hoort Els, haar collega, op de gang met de nieuwe stagiaire praten.

‘Meneer de Vries krijgt 1 sigaret per uur. Wij geven hem dan een vuurtje. Hij kan geen eigen aansteker beheren. Hij wil veel vaker roken, maar we zijn bang dat hij per ongeluk brand veroorzaakt.’

‘Wat vindt zijn vrouw ervan?’ vraagt de stagiaire.

‘Zijn vrouw is het er niet mee eens, maar ja……..’

Je las een fragment uit het verhaal ‘De aansteker’. Het verhaal neemt je mee in het samenspel tussen client, familie en zorgprofessional. Bij familieparticipatie in de zorg gaat het niet alleen om familie in letterlijke zin; ook vrienden, buren en bekenden mag je hier onder rekenen.

Door goed contact met jou voelen zij zich gewaardeerd. Voor jou als zorgprofessional is familie bijvoorbeeld een belangrijke bron van informatie over het leven van jouw client. In het samenspel met elkaar heeft iedereen vanuit verschillende rollen en verantwoordelijkheden zijn waarde. Iedereen, jij dus ook, in de driehoek heeft wensen, verwachtingen en grenzen. Deze herken je mogelijk ook in het fragment van De aansteker.

In deze casus lijken de wensen, verwachtingen en grenzen van meneer de Vries, collega’s van Ria en mevrouw de Vries niet bij elkaar te komen. Uiteindelijk veroorzaakt dit misverstanden, dilemma’s, discussies met elkaar en is de kans dat mevrouw de Vries zich bijvoorbeeld onbegrepen voelt. Als zorgprofessional wil je dit graag voorkomen, maar hoe? Daar helpt de workshop Het verhaal van de driehoek’ je bij!

In een dagdeel ontdek je, aan de hand van verhalen en het handvat ‘De driehoek van samenspel’, hoe je de wensen, verwachtingen en grenzen van iedere betrokkene kan inzetten in jouw samenwerking met cliënten en familie. In het programma komen de volgende onderwerpen aan bod:

-       Waarom samenspel met familie en cliënten belangrijk is;

-       Welke rollen familie kan innemen in het samenspel;

-       Wat de kracht van verhalen in de zorg is;

-       Hoe neem je regie in het samenspel met familie en cliënten;

-       Welke rol wensen, verwachtingen en grenzen spelen een rol;

-       Hoe ga je een ‘moeilijk’ gesprek aan met familie

-       Hoe ontlok ik verhalen bij familie en cliënten.

Je gaat naar huis met een praktisch handvat om morgen toe te passen in je samenspel met cliënten en familie.

Dus….

-       Ben je een zorgprofessional en geïnteresseerd in een gelijkwaardige samenwerking met client en familie;

-       Ben je benieuwd welke rol wensen, verwachtingen en grenzen spelen in het samenspel met familie/naasten;

-       Wil je praktische handvatten om het samenspel met je client en zijn familie/naasten goed vorm te geven;

-       Ben je gek op verhalen.

Meld je dan aan!

Spreker

Deze workshop wordt verzorgd door Bas Schepers, oprichter van Heldenbureau. Hij heeft een ruime werkervaring in de ouderenzorg als fysiotherapeut, leidinggevende en trainer. Bas heeft als zelfstandige en vanuit Vilans meerdere organisaties, zoals Het Diakonessenhuis, De Posten, Careaz, ZorgAccent en CarintReggeland getraind en begeleid op het thema informele zorg. Ook werkte hij mee aan meerdere publicaties over dit onderwerp. Zijn handelsmerk? Verhalen, humor en interactieve werkvormen!

13:00 uur

Ontvangst en registratie

13:30 uur

Welkom & deel I

15:00 uur

Pauze

15:15 uur

Deel II

17:00 uur

Einde

Algemene informatie

Datum:
Vrijdag 11 november 2022

Plaats:
U Parkhotel
De Veldmaat 8

Kosten:
€ 175,00
Bij annulering tot 4 weken voor de cursus bent u € 45,00 administratiekosten verschuldigd, daarna bent u het volledige cursusgeld verschuldigd. Annulering geschiedt uitsluitend schriftelijk. Zie onze Algemene Voorwaarden

Aanmelden:
Via de knop aanmelden. Ongeveer 2 - 4  weken voor de cursusdag ontvangt u de definitieve bevestiging van deelname en de factuur per e-mail.

Secretariaat:
Het secretariaat van de Dr. G.J. van Hoytema Stichting is gevestigd op het terrein van de Universiteit Twente in gebouw ‘de Vrijhof’ kamer 553.
Tel: 053-4892409 - e-mail: hoytema@utwente.nl

Dr G.J. van Hoytema Stichting