27 juni 2022

Allemaal beestjes

Deze cursus is geannuleerd.

Maandag 27 juni 2022

U-Parkhotel

09.30 -12.30 uur

apothekers

Nu de lente begonnen is en met de zomer in het vooruitzicht, steken vaak allerlei beestjes weer de kop op. Onder andere voor tekenbeten is er bijvoorbeeld een duidelijke piek zichtbaar in de maanden juni en juli: 50% van alle teekbeetmeldingen worden in deze maanden gemeld.

Hoewel in de provincie Drenthe de kans op een tekenbeet het grootst is, is ook in onze regio de kans erg groot om door een teek gebeten te worden. De kans op het ontwikkelen van de ziekte van Lyme na een tekenbeet wordt geschat op 2-3 %.

Naast teken zorgt ook de processierups rond deze periode weer voor de nodige problemen. Hoewel er meer aan preventie wordt gedaan, is er jaarlijks in sommige regio's nog steeds veel overlast door de brandharen van de rups.

Maar ook de schurftmijt die de laatste jaren aan een opmars bezig is, kan voor hardnekkige klachten zorgen. Vooral in studentenhuizen is schurft de laatste jaren een toenemend probleem aan het worden.

Daarnaast zijn er natuurlijk nog heel veel andere beestjes waarbij in sommige gevallen eventueel problemen vooraf al kunnen worden voorkomen door vaccinatie.

Bij de meeste beestjes speelt de GGD een belangrijke rol.  De GGD zorgt voor uitvoering van het rijksvaccinatieprogramma en is de instelling waar meldingsplichtige ziektes gemeld moeten worden. Een zeer recent voorbeeld van een nieuwe meldingsplichtige ziekte is het apenpokkenvirus. Maar wat komt er eigenlijk kijken bij dreiging van een infectieziekte en hoe verloopt zoiets?

Reden genoeg voor de Van Hoytema Stichting om mevr. J. Keizers, werkzaam bij GGD Twente, uit te nodigen voor een nascholing voor apothekers over deze beestjes.

Programmacommissie Dr G.J. van Hoytema Stichting:
- Ilse Hövels-Harmelink, apotheker
- Chantal Jansen-Olimulder, apotheker
- Renate Jurgens, apotheker
- Peter Menno Komduur, apotheker
- Miriam Idskes, apotheker
- Lilian Engelbertink, apotheker

09.00 uur

Ontvangst met koffie en thee

09.30 uur

Start programma

11.00 uur

Pauze

11.15 uur

Vervolg programma

12.30 uur

Afsluiting en een lunch

U-Parkhotel, De Veldmaat 8, 7522 NM  Enschede (gebouw 45 op het terrein van de Universiteit Twente)

Het cursusgeld bedraagt € 215,00. Inbegrepen zijn de kosten voor de koffie/thee en een lunch.
Bij annulering tot 4 weken voor de cursus bent u € 45,00 administratiekosten verschuldigd, daarna bent u het volledige cursusgeld verschuldigd. Annulering geschiedt uitsluitend schriftelijk. Zie onze Algemene Voorwaarden

Openbaar apothekers, wordt aangevraagd

Via de knop aanmelden. U ontvangt de bevestiging en de factuur per mail.

Het secretariaat van de Dr. G.J. van Hoytema Stichting is gevestigd op het terrein van de Universiteit Twente in gebouw ‘de Vrijhof’ kamer 525.
e-mail: hoytema@utwente.nl

De Veldmaat 5